Ahad, 18 Januari 2015

Dukaku bab 1

Banyak betul cuti kat Malaysia ni..cuti sekolah.cuti hujung minggu..cuti bendera jepun lagi. Bahgiakan jadi wanita ni. Senang masuk syurga pun senang masuk neraka. Macam manala nak masuk syurga kalau solat yang jadi tiang agama pun duk patah je.                                  
"Zarra!!!                                                                 
"Zarraaaaaa!!!                                                                                                                                        Tu dia suara kuntilanak. Siapa lagi kalau bukan kakak tiri intan payung bunga emas mak tiri dengan abah aku.Nasib baik tidak tertelan air liur basi dek terkejut ngan si Sofea. Akak aku tu cantik sangat sudahla tinggi,putih memang cukup pakejla jadi rebutan jejaka. Huh..hampeh nak puji dia ni.           "Ye kak..orang bangun dah ni".bangunla sangat.Mulut je bangun sikit sebab nak jawabkan. Badan ni melekat lagi kat tilam. Awal pagi lagi dah menjerit.Sebut tiri macam jahat je bunyinya tapi sebenarnya diala orang yang paling rapat denganku. Suspen je aku ni. Dengar je aku menyahut tak sampai 2 saat akak aku dah bukak pintu terus lompat atas katil. Bergegar otak aku pagi pagi ni. Nasib baik aku sayang giler kat dia ni kalau tidak dah lama aku betulkan kaki aku kat muka dia ni. Berdosanya fikiran aku ni.                                                            
"Dik.jom teman aku kuar".                               
"Eh kak..ko giler ape ajak orang kuar pagi bute ni.baru lepas subuh kut".                           "Alaaaaa..jogging jom dik...".                           
Aku ni stress bile dengar suara meleret dia. Dengan muda tidak cukup sen tu.Lemah betul camni. Benci. Hairan aku tiba-tiba ajak jogging. Ini mesti ada sesuatu yang luar alam dalam kepala.                                                                            "Akak ni buang tabiat ke? Mimpi pelik ke malam tadi.?" Aku pandang muka dia menanti riaknya.                                                     "Hish mulut ko dik. Akak sengkeh kepala tu baru tau. Akak nak kuruskan badan ni. I feel demokla dik. Perut ni rase dah berlipat". Siap muncung lagi mulut tu.                                                                   Melopong mulut dan mata aku dengar alasan Sofea. Badan sekeping katanya dah gemuk or demok. Apala dia ni. Oh lupa sebenarnya Sofea ni model. Kena jaga badan tapi hantu nasi Arab. Semua jenis nasi Arab dia bedal. Aku sayang sangat kat Sofea ngan mak. Walaupun mereka bukan sedarah tapi kami lebih dari hubungan darah. Aku kehilangan ibu seawal usia 5 tahun. Ibu meninggal kerana kemalangan. Masa itu abah macam hilang arah kerana terpaksa menjagaku dan berkerja. Kerana kasihankan aku  arwah nenek memaksa abah kahwin lagi. Mak adalah anak kenalan arwah nenek. Seorang janda yang juga kematian suami. Syukur mak sangat baik dan penyayang. Setiap tutur mak sangat lembut. Aku terharu dengan kasih mak sampai tidak pernah aku merasa kekurangan kasih seorang ibu kandung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan